نی نی داداش لارانی نی داداش لارا، تا این لحظه: 13 سال و 8 ماه و 23 روز سن داره

✿نکات آموزشی لحظات لارا درنروژ✿

خرید عید و نکاتی در انتخاب شکلات مرغوب

1390/12/23 0:20
نویسنده : عمه
1,650 بازدید
اشتراک گذاری

خرید عید و نکاتی در انتخاب شکلات مرغوب

 

شكلات‌هاي كاكائويي يكي از لوكس‌ترين شيريني‌هايي است كه اين روزها انواع و اقسام آن را در قنادي مي‌بينيم. شكلات تلخ، سفيد، شيري، مغزدار، طعم‌دار و ميوه‌اي در گروه شكلات‌هاي پرفروشي است كه براي پذيرايي عيد انتخاب مي‌شود. اما چه نوع شكلاتي بهتر است؟ چرا برخي شكلات‌ها گران و برخي ارزان‌قيمت است؟ چگونه مي‌توان يك شكلات مرغوب را تشخيص داد؟

بقیه در ادامه مطلب

خرید عید/ براي عيد چه شكلاتي بخريم؟  
 

 

شكلات‌هاي كاكائويي يكي از لوكس‌ترين شيريني‌هايي است كه اين روزها انواع و اقسام آن را در قنادي مي‌بينيم. شكلات تلخ، سفيد، شيري، مغزدار، طعم‌دار و ميوه‌اي در گروه شكلات‌هاي پرفروشي است كه براي پذيرايي عيد انتخاب مي‌شود. اما چه نوع شكلاتي بهتر است؟ چرا برخي شكلات‌ها گران و برخي ارزان‌قيمت است؟ چگونه مي‌توان يك شكلات مرغوب را تشخيص داد؟ آيا شكلات براي سلامتي مضر است؟

هر شيريني كوچكي كه در تركيب آن كاكائو به كار رفته باشد، شكلات نام دارد. در صنعت براي تهيه انواع شكلات از درصدهاي مختلف پودر كاكائو، كره كاكائو، شكر، شيرخشك و مواد نگهدارنده و طعم‌دهنده استفاده مي‌شود.

البته اين را بدانيد كه در همه شكلات‌ها از كره كاكائو استفاده نمي‌شود. كره كاكائو به دليل قيمت بالايي كه دارد، دردرصدهاي مختلف و در شكلات‌هاي گران‌قيمت استفاده مي‌شود. شكلات‌هايي كه اين روزها با قيمت‌هايي به صرفه عرضه مي‌شود، اغلب حاوي روغن‌هاي گياهي همچون روغن پالم است كه معادل يا جايگزين كره كاكائو شده‌ است.

 

 

شكلات‌هايي با طعم مختلف

شكلات تلخ: اين شكلات رنگ قهوه‌اي تيره و طعم غني و خوشايندي دارد و بهترين نوع شكلات است. شكلات تلخ در مقايسه با ساير شكلات ها، از كاكائوي بيشتري تهيه شده، بنابراين ميزان پلي فنل و آنتي اكسيدان‌هاي آن كه نقش ضد سرطاني دارد، زيادتر و فوايد تغذيه‌اي آن بيشتر است. اين شكلات بر خلاف تصورعامه، حاوي شكر و چربي بوده و مصرف زياد آن چاق‌كننده و براي ديابتي‌ها محدوديت دارد.

شكلات سفيد: اين شكلات ظاهري سفيد رنگ داشته و اگر حاوي كره كاكائو باشد، هيچ نوع ماده رنگي در آن به كار نرفته و پايه اصلي آن از كره كاكائو تهيه شده است. شكلات سفيد به دليل درصد بالاي چربي چندين برابر شكلات‌هاي ديگر كالري داشته و بسيار چاق‌كننده است.

شكلات شيري: اين شكلات شيري رنگ و درصد شيرخشك آن بيشتر است. شير افزوده شده به اين شكلات به طور چشمگير موجب افزايش ارزش تغذيه‌اي اين محصول نمي‌شود و استفاده از آن براي افرادي كه به پروتئين شير حساسيت دارند، منع مصرف دارد.

شكلات قهوه: يكي از خوشمزه‌ترين شكلات‌هاست. هنگامي كه آن را از بسته‌اش خارج مي‌كنيم، بوي دلپذير قهوه به مشام مي‌رسد. اين شكلات سرشار از كافئين بوده و مصرف به اندازه آن نشاط‌آور و رفع‌كننده خستگي است.البته اين را بدانيد كه مصرف بيش از حد آن اعتيادآور بوده و در صورت عدم دسترسي به آن خستگي و افسردگي در كساني كه آن را زياد مصرف مي‌كنند، پديد مي‌آيد.

شكلات مغزدار: نسل جديدي از شكلات است كه به رنگ تيره و سفيد در بازار يافت مي‌شود. مغزهاي درسته فندق يا بادام در ميان آن به كار رفته و موجب افزايش ارزش تغذيه‌اي محصول مي‌شود. تنها عيب اين شكلات آن است كه اگر مغز به كار رفته در آن تلخ باشد كام شما را شيرين نخواهد كرد.

شكلات ميوه‌اي: يكي از بهترين شيريني‌ها براي پذيرايي است. در اين نوع شكلات، پوششي از كاكائو در اطراف ميوه‌هاي خشك وجود دارد. اين شيريني به دليل ميزان كم كاكائو و شكر، در مقايسه با انواع شكلات‌ها كالري كمتري داشته و از طرفي ميوه درون آن موجب افزايش ارزش تغذيه‌اي محصول مي‌شود.

ويژگي شكلات مرغوب


شكلات‌هايي كه از كره كاكائوي خالص تهيه شده باشد، در دماي ۳۷ درجه سانتي‌گراد (دماي طبيعي بدن) هنگام در دست گرفتن ذوب مي‌شود، اما شكلات‌هايي كه حاوي روغن‌هاي گياهي است در دماي بالاي ۴۵ درجه سانتي‌گراد ذوب شده و حتي در داخل دهان نيز بسختي نرم مي‌شود و معمولا دهان را چرب مي‌كند. شكلات روكش بستني و برخي ويفرها از اين نوعند.

گول شكلات‌هاي رژيمي را نخوريد

اين روزها شكلات‌هاي زيادي را با نام رژيمي تبليغ مي‌كنند. در اين نوع شكلات‌ها قند مصنوعي جايگزين شكر شده و مصرف آن به افراد ديابتي و چاق توصيه مي‌شود، اما اين‌گونه نيست.

فرض مي‌كنيم شكر شكلات حذف شده است؛ اما آيا كره كاكائو، روغن‌هاي نباتي يا شيرخشكي كه به اين محصول افزوده مي‌شود و ۲ برابر كربوهيدرات‌ها (قندها) حاوي انرژي‌اند نيز حذف شده است؟ اگر هم قرار باشد اين تركيبات حذف شود، ديگر جرمي از شكلات باقي نخواهد ماند. بنابراين رژيمي بودن اين محصول مفهوم ديگري دارد.اين شكلات‌ها تنها براي افراد ديابتي كم وزني كه به شكر حساسيت داشته و بدنشان قادر به ترشح انسولين نيست، آن هم با نظر پزشك مربوطه مناسب است.

وقتي شكلات دردسرساز مي‌شود

شكلات با تمام ويژگي‌ها و فوايدي كه دارد، براي برخي افراد محدوديت مصرف دارد. افراد مبتلا به آلرژي‌هاي غذايي، افرادي كه زمينه ابتلا به كهير و تبخال دارند، بيماران دچار فيبروكيستيك سينه، كساني كه به زخم معده و ريفلاكس مبتلا هستند، كساني كه از بي​خوابي رنج مي‌برند، بيماران دچار سيروز كبدي، افراد داراي كليه سنگ ساز و افراد ديابتي بايد با نظر پزشك مربوطه اين شيريني لذيذ را ميل كنند.

جام جم

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)