نی نی داداش لارانی نی داداش لارا، تا این لحظه: 13 سال و 9 ماه و 15 روز سن داره

✿نکات آموزشی لحظات لارا درنروژ✿

چگونه به کودکان خجالتی کمک کنیم؟

1390/11/28 11:36
نویسنده : عمه
1,376 بازدید
اشتراک گذاری

چگونه به کودکان خجالتی کمک کنیم؟

چگونه به کودکان خجالتی کمک کنیم؟
آیا کودکتان خجالتی است ؟ چگونه می توانید به او کمک کنید ؟

 

 
1 نقش بازی کنید:
با نقش بازی کردن و استفاده از عروسک‌های کودک یا عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی و به کار گرفتن خود کودک در این نمایش‌ها، می‌توانید به نتایج خوبی برسید.

2 کمک کنید تا احساساتش را بیان کند:
کودکان خجالتی از اینکه مورد قضاوت دیگران قرار بگیرند، می‌ترسند. اضطراب ناشی از این موضوع باعث بروز حس حقارت در آنها می‌شود. به كودك اعتماد به نفس بدهید و به حرف‌هایش و چیزهایی که از اطرافیان شنیده، گوش کنید.

3 به او نشان دهید که خجالت خیلی بد نیست:
خجالت کشیدن به عنوان یک مکانیسم دفاعی خیلی هم بد نیست. بدون آنکه این موضوع را در نظر کودکان خیلی خوب جلوه دهید، سعی کنید آن را از شکل یک نقص و عیب در ذهن كودك درآورید. از تجربه‌های خود بگویید و با او همدردی كنید تا کم‌کم از این حالت فاصله بگیرد.

4 از زدن برچسب منفی خودداری کنید:
از گفتن جمله‌هایی نظیر «او را ببخشید، کمی خجالتی است!» خودداری کنید. با بیان چنین جمله‌هایی کودک گمان می‌کند دچار بیماری درمان‌ناپذیری است.

5 از خجالتی بودن او در جمع حرفی نزنید:
کودکان خجالتی در برابر حرف‌های اطرافیان بسیار حساس‌اند. حرف زدن، در مورد او وقتی خودش حضور دارد، وضعیت را وخیم‌تر خواهد کرد. کودکان خجالتی بیش از قضاوت‌های منفی، به قضاوت‌های مثبت نیاز دارند. اطرافیان كودك هم باید توجه داشته باشند كه برای تشویق كودك پیام‌های یكسان - از نظر كلامی و رفتاری- را بیان كنند مثلا وقتی می‌خواهید بگویید «چه دختر خوش‌اخلاقی» بهتر است همراه با لبخند باشد نه اینكه لپ كودك را به شدت بفشارید.

6 برای او ارزش و احترام قائل شوید:
کودکان خجالتی همیشه فکر می‌کنند دیگران در مورد آنها بد قضاوت می‌کنند. پس هر بار کار درستی انجام می‌دهد، او را تشویق کنید. بهتر است تشویق كردن شما همراه با توصیف حالت باشد مثلا بگویید: «آفرین به تو كه توانستی انشایت را در جمع بخوانی.»

بقیه در ادامه مطلب
 
7 كودك را به اجبار تشویق به برقراری ارتباط نكنید:
بهتر است كودكان از همان سنین خردسالی برای شروع ارتباط خودشان پیش‌قدم باشند و والدین به اجبار كودك را وادار به برقراری ارتباط با برخی از كودكان هم‌سن و سال یا حرف زدن با اطرافیان نكنند. این مساله باعث می‌شود کودک احساس كند والدین او را نمی‌فهمند و بیشتر در خود فرو می‌رود و منزوی می‌شود.

8 نگذارید منزوی شود:
اگر کودکتان خجالتی است، بهتر است قبل از رفتن به میهمانی یا جشن در مورد محل مورد نظر و اینكه به كجا می‌رود برایش توضیح دهید و به او بگویید كه اگر با كودكان رابطه‌ای خوب داشته باشد او را به پارك می‌برید یا برایش هدیه‌ای در نظر گرفته‌اید. از بردن كودك به اجبار برای حضور در یك محیط اجتناب كنید. به او در پیداكردن دوست كمك كنید، البته به آرامی در این مسیر گام بردارید. در صورتی که تصور می‌کنید کودکتان بیش از حد خجالتی شده، او را پیش یک روان‌شناس ببرید تا راهنمایی‌تان كند.
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
منبع : salamat.ir
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)